Vad är ATC kort och vad har du dem till?

Den frågan dyker upp med jämna mellanrum och det är kanske dags för en liten förklaring igen för nytillkomna läsare.

ATC står för Artist Trading Cards, en sorts konstnärliga handgjorda samlarbilder som man byter bort.

Atc-kort har en given storlek som anges i inch: 2,5 x 3,5 inch. I centimeter blir det: 6,4 x 8,9 cm. Man ska tänka på att inte göra dem för tjocka. Formatet gör att korten passar i de speciella samlarplastfickor som finns att köpa för fotbolls- eller ishockeybilder. Här har jag hittat billiga plastfickor men man kan också samla dem i samlarfickor som passar i pärmar. Jag samlar mina i kartonger och tar fram och bläddrar bland dem. Jag brukar även ha de senaste korten på en liten hylla vid mitt pysselbord. Det är jätteroligt att skapa i det här pyttelilla formatet och det är en sådan härlig inspiration att få hem kort från andra. Att få se deras alster på riktigt inte bara på webben.

Atc-kort kan göras i olika material och tekniker även i textil. Jag började med ATC kort i maj 2015, jag har scrappat sedan 2003 så att scrappa dem kändes mest naturligt för mig men den senaste månaden har jag även försökt att göra dem i mixed media teknik men man kan även teckna eller måla dem samt olika tekniker i textil såsom att sy eller  brodera dem. På baksidan av korten anger man titel på kortet, tillverkningsdatum, kontaktuppgifter (t.ex. websida, instagram, epost) samt numrerar korten ifall man gjort fler kort i samma serie. Jag kan visa en av mina baksidor vid tillfälle, i början köpte jag en stämpel men numera gör jag dem på datorn.

Jag byter mina kort via olika grupper på Facebook, oftast i organiserade swappar (byten) där det finns ett givet tema man ska skapa utifrån. Just nu ska jag t.ex.göra en serie kort med temat Resa och en serie kort med temat Allan Edgar Poe. Hur man sedan tolkar temat brukar vara helt fritt. I april ska jag hålla i en swap med temat träd i en av grupperna och idag ska jag posta ett dussin kuvert där vi bytt kort i mixed media teknik men valfritt tema. Wow vilken inspiration jag fick av att sortera de korten! Jag är även med i ett par grupper där man byter enstaka kort (men det känns som att jag inte riktigt haft tiden att komma igång med det ännu). Jag har mest bytt med svenska skapare men även ett par internationella byten.

Hoppas att du blir sugen på att börja med ATC kort! Jag lägger ut länkar till de FB grupper jag är med i. Hör av dig ifall du vill prova på och göra ett litet byte bara med mig, det skulle vara jätteroligt 😉 listan@gladers.net

ATC månadsvis i denna gruppen håller jag i swapparna varannan månad, jag är dock inte administratör för gruppen utan hoppade in som ”vikarie” att hålla i swappar strax efter att jag börjat med ATC kort. Här gör man alltid 6 kort (röstades fram) och alla tekniker är tillåtna, det brukar vara ganska enkla teman. Passar nybörjare.

ATC – swap only vintagestyle denna gruppen finns i Sverige men har börjat få utländska swappare men alla kort skickas till administratören i Sverige så svensk portotabell gäller. Milo är ägare av gruppen, hon gör helt fantastiska kort och jag hade beundrat hennes scrapalster i flera år innan jag började med ATC kort så det är jätteroligt att få ta del av dem på riktigt. Här gör man max 12 kort/swap men det kan vara färre beroende på hur många som anmäler sig. Korten ska vara i vintagestil och teman brukar vara lite mer utmanande vilket är kul.

ATC – bytesgrupp för enstaka kort denna gruppen har jag inte varit med i så länge och har inte hunnit bli så aktiv men medlemmarna gör helt fantastiska kort! Man lägger upp ett eget album och byter enstaka kort med varandra.

Artist Trading Cards en internationell grupp med både swappar och enskilda byten

Kommentera

